Tal
vid en konferens med sekreterarna i provinsernas, municipens och de
autonoma områdenas partikommittéer
Januari 1957
1. TALET DEN 18 januari
Denna konferens kommer framförallt att diskutera
tre frågor: frågan om de ideologiska strömningarna,
landsbygdsfrågan och frågan om ekonomin. Idag ska jag tala
om frågan om de ideologiska strömningarna.
Vi bör hålla ögonen på ideologiska
strömningar, som jag tar upp har som den första frågan.
For närvarande har vissa problem beträffande de ideologiska
strömningarna i partiet och i samhället som helhet dykt upp
och kräver vår noggranna uppmärksamhet.
Ett slags problem uppstår inom våra egna
led. Till exempel, en del kadrer jagar nu efter berömmelse och
rikedom och intresserar sig enbart for personlig vinning. I diskussionen
om graderingen av kadrer fanns exempel på hur en kader vägrade
att godta en grads befordran, även med två graders befordran
låg han kvar i sängen och grät, och kanske endast tre
graders befordran kunde få honom ur sängen. Det väsen
de satte i gång har avgjort frågan. Hela verksamheten med
att gradera kadrer, sluta med den! Låt lönerna grovt sett
jämnas ut, med små skillnader har och var. På den gamla
tiden fanns i de nordliga krigsherrarnas regering en premiärminister
vid namn Tang Shao-yi. Åratal senare var han domare i Chung-shans
härad i provinsen Kwangtung. Om en premiärminister i det gamla
samhället kunde tjäna som häradsdomare, varför i
alla världen kan inte våra ministrar göra detsamma?
I detta avseende står sig de, som bråkar om sin rang och
kan flyttas upp i grad men inte ner, enligt min mening, slätt,
i jämförelse med denne gamle mandarin. De tävlar med
varandra inte i att leva enkelt, utföra mera arbete och ha färre
bekvämligheter utan om lyx, rang och status. I dag har detta slags
tankande vuxit avsevärt inom partiet, och saken kräver vår
uppmärksamhet.
Ar jordbrukskooperationen lovande eller är den
inte lovande? Vilket är bättre, kooperativ eller individuell
hushållning? Den frågan har återigen rests. Förra
året kom den inte upp på orter som fick en riklig skörd
eller i de områden som naturen drabbat med allvarliga motgångar,
utan bara i de kooperativ vilka lidit motgångar orsakade av naturen,
dock inte av allvarligt slag, eller bärgat en skörd, fastän
den inte var riklig. I dessa kooperativ blev arbetspoängens penningvärde
mindre än utlovat, och det blev ingen höjning utan faktiskt
en sänkning av medlemmarnas inkomster. Detta gav upphov till sådant
tal som: "Är kooperativet fortfarande bra och värt att
bevara?" Och detta slags tal har funnit eko bland vissa partikadrer.
Kooperativen är ingalunda överlägsna, säger en del.
En del regeringsministrar gjorde ett kort besök på landsbygden,
och efter återkomsten till Peking spred de alarmerande åsikter
och sade att bönderna var liknöjda och inte pigga på
jordbruksarbete, som om kooperativen stod på randen till sammanbrott
och utplåning. Några kooperativledare kan inte hålla
huvudet högt därför att de angrips från höger
och vänster och måste tåla kritik både uppifrån
och från pressen. Ledarna for en del partikommittéers propagandaavdelningar
drar sig för att bedriva propaganda om kooperativens överlägsenhet.
Jordbruksminister Liao Lu-yen, som också är vice chef för
Centralkommitténs avdelning för arbetet på landsbygden,
säger faktiskt att han känner sig modfälld och det gör
också de ansvariga kadrerna under honom, och att kooperativen
ändå inte kommer att fungera och att programmet för
jordbrukets utveckling med dess fyrtio punkter inte längre håller.
Vad kan vi göra med en person som känner sig modfälld?
Det är enkelt. Om någon förlorar modet, pumpar vi bara
lite mod i honom. Tidningarna har nu antagit en annan ton i sin propaganda.
De ägnar sig åt kooperativens överlägsenhet och
talar hellre väl än illa om dem. Fortsätt med det i ett
par månader for att alstra lite mod. I förfjol hade vi en
kamp mot en högeravvikelse och i fjol en kamp mot "förhastad
framryckning", vilket resulterade i en ny högeravvikelse.
Härmed menar jag högeravvikelsen i frågan om den socialistiska
revolutionen, i första hand om den socialistiska omvandlingen i
landsbygdsområdena. Särskilt märkligt är det faktum
att en kastvind med en tyfons styrka har blåst upp bland våra
kadrer. Ett avsevärt antal av våra ministrar, vice ministrar,
avdelnings- och byråchefer såväl som kadrer på
provinsnivå kommer från godsägares, rika bönders
eller välbärgade mellanbönders familjer, och i en del
fall är deras fäder godsägare som än idag är
berövade rosträtten. När dessa kadrer reser hem på
besök, hör de av slakten enbart fientliga kommentarer, sådana
som att kooperativen inte är bra och inte kommer att bestå.
De välbärgade mellanbönderna är ett vacklande samhällsskikt,
tendensen att arbeta på egen hand ökar på nytt bland
dem, och en del vill dra sig ur kooperativen. Den vind som blåser
bland våra kadrer antyder vad som ror sig i huvudena på
dessa klasser och skikt.
Jordbrukskooperationen kommer med säkerhet att
bli en framgång, men den kan inte nå fullständig framgång
på ett eller två år. Detta måste göras
klart för kamraterna i partiet, förvaltningen, armén
och folkorganisationerna. Kooperativen har endast en kort historia,
oftast ett eller ett och ett halvt år och brister i erfarenhet.
Folk som har arbetat för revolutionen större delen av sina
liv begår fortfarande misstag, så hur kan ni då vänta
er att de som jobbat för en sak endast i ett år eller ett
och ett halvt år inte ska göra några misstag alls?
Att säga att kooperationen inte kommer att fungera när det
förekommer en smula blåst och regn, är i sig självt
ett stort misstag. I verkligheten går de flesta kooperativ bra
eller ganska bra. Framhåll bara ett kooperativ som sköts
med framgång, så kan ni sticka hål på alla absurda
argument mot kooperationen. Om detta kooperativ kan skötas väl,
varför kan inte andra? Om detta kooperativ uppvisar överlägsenhet,
varför kan inte andra? Sprid erfarenheterna från detta kooperativ
överallt dit ni kommer. Varje provins bör kunna finna åtminstone
ett sådant exempel. Välj ett kooperativ med de sämsta
förhållanden, inklusive en ogynnsam terräng, vilket
tidigare hade mycket låg avkastning och var mycket fattigt. Välj
inte ett där förhållandena var goda redan från
början. Naturligtvis är det fint om ni har dussinvis med exempel,
men om ni kan få bara ett kooperativ att fungera bra, betyder
det verklig framgång.
Det finns också problem i skolorna och högskolorna,
och på en del orter har de studerande skapat störningar.
I Shihchiachuang var det tillfälligt omöjligt att finna arbete
åt en del studerande i avgångsklassen, och de måste
stanna ett år till. Detta väckte missnöje bland dem.
En handfull kontrarevolutionärer grep tillfället för
att agitera, organisera en demonstration och hota med att ockupera Shihchiachuangs
radiostation och utropa ett "Ungern". De satte upp många
affischer, av vilka de mest slående hade tre paroller: "Ner
med fascismen!", "Vi vill ha krig, inte fred!" och "Socialismen
är på inget sätt överlägsen!" Enligt
dem var kommunistiska partiet fascistiskt och sådana som vi måste
störtas. De paroller de satte upp var så reaktionära
att arbetarna, bönderna och folk ur alla samhällsskikt vände
sig ifrån dem. I Peking förklarade en studerande vid Tsing-hua
universitetet öppet: "Den dag ska komma då jag ska låta
skjuta tusentals och tiotusentals människor!" Med införandet
av linjen att låta hundra blommor blomma och hundra tankeskolor
tävla har även denna "skola" trätt fram i ljuset.
Kamrat Teng Hsiaoping begav sig till universitetet och höll ett
tal. Om ni vill ha tusentals och tiotusentals människor skjutna,
sade han, måste vi genomdriva diktatur.
Enligt en undersökning gjord i Peking är
de flesta högskolestuderande barn till godsägare, rika bönder,
folk ur bourgeoisin och välbärgade mellanbönder, medan
studerande från familjer ur arbetarklassen, de fattiga bönderna
och de lägre mellanbönderna utgör mindre än tjugo
procent. Antagligen är det grovt sett likadant i resten av landet.
Detta läge bör ändras, men det kommer att ta tid. Gomulka
har varit mycket populär bland ett antal av våra högskolestuderande,
och likaså Tito och Kardelj. Å andra sidan uppförde
sig de flesta av godsägarna och de rika bönderna på
landsbygden och kapitalisterna och medlemmarna av de demokratiska partierna
i städerna bättre vid tiden för upploppen i Polen och
Ungern och gjorde inga försök att ställa till bråk
eller komma med hotelser om att döda tusentals och tiotusentals
människor. Men man bör analysera deras uppträdande. Ty
de har inte längre något politiskt kapital, arbetarna och
de fattiga och lägre mellanbönderna vill inte lyssna till
dem, och de har ingen grund att stå på. Om det hände
något sådant som att atombomber sprängde Peking och
Shanghai, skulle inte dessa människor ändra sig då?
Ni kan inte vara alltför säkra på att de inte skulle
göra det. I så fall skulle det bli en process av nygruppering
bland godsägarna, de rika bönderna, bourgeoisin och de demokratiska
partierna. De är världsvisa, och många av dem ligger
lågt. Deras ättlingar — dessa skolungar — är
oerfarna, och det är de som ställer ut sådana varor
som "jag ska låta skjuta tusentals och tiotusentals människor"
och "socialismen är på inget sätt överlägsen".
Det går konstigt snack bland en del professorer
också, sådant som att kommunistiska partiet borde avskaffas,
kommunistiska partiet kan inte leda dem, socialismen ingenting är
att ha, och så vidare. Förut höll de inne med dessa
tankar, men sedan politiken att låta hundra tankeskolor tävla
gav dem ett tillfälle att sjunga ut, har dessa anmärkningar
kommit utramlande. Har ni sett filmen Wu Hsuns liv? Där finns en
sekvens med en skrivpensel, flera meter lång, som symboliserar
"de lärda männen". Ett svep med den penseln kunde
bli förfärligt. Nu kommer de fram, troligen med avsikten att
svepa bort oss. Försöker de inte i verkligheten att återta
makten?
Under förra året rasade flera stormar på
världsscenen. Vid Sovjetunionens kommunistiska partis tjugonde
kongress rök de på Stalin i stor stil. Därefter reste
imperialisterna två stormar mot kommunismen, och två stormiga
debatter ägde rum inom den internationella kommunistiska rörelsen.
Mitt uppe i dessa stormar blev verkningarna och förlusterna rätt
stora för en del kommunistiska partier i Europa och i Nord- och
Sydamerika, men mindre för de kommunistiska partierna i Orienten.
I och med sammankallandet av SUKP:s tjugonde kongress vände sig
en del människor som tidigare varit ytterst entusiastiska för
Stalin, mycket häftigt emot honom. Enligt min åsikt håller
dessa människor inte fast vid marxismen-leninismen, de intar inte
en analytisk syn på tingen och de saknar revolutionär moral.
Marxismen-leninismen omfattar proletariatets revolutionära moral.
Eftersom ni alla förr stödde Stalin, borde ni åtminstone
ge något skäl till att ni vant så tvärt. Men ni
anger inga skäl alls for denna plötsliga helomvändning,
som om ni aldrig i era liv hade stött Stalin, fastän ni tidigare
faktiskt stödde honom helt och fullt. Frågan om Stalin rör
hela den internationella kommunistiska rörelsen och angår
de kommunistiska partierna i alla länder.
De flesta kadrer i vårt parti är missnöjda
med SUKP:s tjugonde kongress och anser att den gick för långt
då den angrep Stalin. Detta är en normal känsla och
en normal reaktion. Men några få kadrer började vackla.
Innan det regnar under en tyfon kommer myrorna ut ur sina hål.
De har mycket känsliga "näsor" och kan sin meteorologi.
Tyfonen från SUKP:s tjugonde kongress hann inte mer än slå
till förrän några få sådana myror i Kina
kom ut ur sina hål. De är vankelmodiga element inom partiet,
som vacklar så snart någonting är å färde.
När de hörde talas om det svepande fördömandet av
Stalin, blev de väl till mods och svängde över till andra
sidan, hurrade och sade att Chrusjtjov hade rätt i allting och
att de själva hela tiden haft samma åsikt som han. Senare
när imperialisterna slog till några gånger, och några
slag till kom inifrån den internationella kommunistiska rörelsen,
måste till och med Chrusjtjov ändra sin melodi lite grand,
och då svängde de tillbaka till denna sida igen. När
de stod inför en oemotståndlig strömning, hade de inget
annat val än svänga tillbaka. En grästuva på murkrönet
vajar till höger och vänster i vinden. De vankelmodigas verkliga
avsikt var inte att svänga åt vårt håll utan
åt det andra. Det är bra att en del människor inom och
utom partiet har lovsjungit händelserna i Polen och Ungern. De
kunde inte öppna munnen utan att tala om Polen och Ungern. Nar
de gjorde det, förrådde de sig själva. Myrorna kröp
ur sina hål och landsköldpaddor, havssköldpaddor och
all världens avskum lämnade sina gömställen. De
dansade efter Gomulkas taktpinne. När Gomulka talade om stor demokrati,
gav de eko åt honom. Nu har läget förändrats, och
de håller käft. Men det är inte vad de verkligen vill
göra. Deras hetaste önskan är att tala rent ut.
När en tyfon slår till börjar de vankelmodiga
elementen, som inte kan motstå den, att vackla. Detta är
en lag. Jag skulle vilja fästa er uppmärksamhet på den.
En del människor, vinner efter att ha vacklat några gånger
erfarenhet, och slutar att vackla. Men det finns en sorts människor
som kommer att fortsätta att vackla i all evighet. De är som
en del grödor, ris till exempel, som vajar vid varje vindpust på
grund av sin smala stjälk. Hirs och majs med sina kraftigare stänglar
klarar sig bättre. Endast stora träd står upprätt
och klippfast. Tyfoner inträffar varje år. Det gör också
ideologiska och politiska tyfoner här hemma och i utlandet. Detta
är en naturlig företeelse i samhället. Ett politiskt
parti är ett slags samhälle, ett politiskt slag av samhälle.
Den viktigaste kategorin i ett politiskt samhälle består
av politiska partier och politiska grupper. Ett politiskt parti är
en klassorganisation. Vårt kinesiska kommunistiska parti är
ett proletärt politiskt parti, sammansatt främst av folk ur
arbetarklassen och de halvproletära fattiga bönderna. Men
det finns också ett antal partimedlemmar som kommer ur godsägares,
rika bönders och kapitalisters familjer eller från de välbärgade
mellanbönderna eller städernas småbourgeoisi. Även
om de mer eller mindre härdats under långa år av mödosam
kamp, har åtskilliga av dem inte tillägnat sig mycket marxism,
och därför är de ideologiskt eller mentalt benägna
att vaja som risstjälkar i vinden.
En del partimedlemmar som har genomgått många
prov finner det nu svårt att genomgå socialismens prov.
Hsueh Hsun är ett typiskt exempel. Hon var förut vice sekreterare
i provinsen Hopeis partikommitté och en av provinsens vice guvernörer.
När började hon vackla? Vid den tid då statsmonopolet
på inköp och försäljning av spannmål först
infördes. Det var en viktig åtgärd för socialismens
genomförande. Men hon var stenhårt emot det och motsatte
sig det till varje pris. Ett annat exempel är Meng Yung-chien,
vice chef för Allkinesiska förbundet av leverans- och försäljningskooperativ.
I ett petitionsbrev gick även han beslutsamt emot detta statsmonopol.
När jordbrukskooperationen höll på att genomföras
motsatte sig återigen en del av folket i partiet det. Kort sagt,
det finns höga partikadrer som har vacklat och som inte kan bestå
socialismens prov. Har detta tillstånd upphört? Nej, det
har det inte. Kommer dessa människor att stadga sig och verkligen
tro på socialismen tio år härefter? Inte nödvändigtvis.
Tio år härefter, när någonting dyker upp, säger
de kanske om igen, jag förutsåg detta för länge
sedan.
Har finns en del material som ska delas ut till de
närvarande kamraterna och som visar de ideologiska tendenserna
bland vissa kadrer i armén. Även om det finns en del giltigt
i deras synpunkter, till exempel när de säger att en del kadrers
löner är för höga och att bönderna inte tycker
om det, är den allmanna tonen inte helt riktig, och den grundläggande
linje de följer är fel. De kritiserar vårt partis politik
för att vara "vänster" på landsbygden och
höger i städerna. Alla Kinas 9600000 kvadratkilometer består
bara av två delar, stad och landsbygd. Enligt dem har vi fel på
båda ställena.
När de säger att vår politik på
landsbygden har avvikit åt "vänster", menar de
att böndernas inkomster är magra, mindre än arbetarnas.
Här bör man företa en analys och inte döma efter
inkomsten allena. Det är sant att arbetarnas inkomster i allmänhet
är högre än böndernas, men de värden de producerar
är större. Dessutom måste de betala mer för dagliga
nödvändighetsvaror. Förbättrandet av böndernas
försörjning beror framför allt av deras egna ansträngningar
för att öka produktionen. Regeringen gör också
mycket för att hjälpa dem, den bygger vattenregleringsprojekt,
ger dem jordbrukskrediter och så vidare. Vår skatt på
jordbruksprodukter, binäringar inräknade, utgör omkring
åtta procent av det sammanlagda värdet av böndernas
produktion, och många binäringar påförs ingen
skatt. Staten köper spannmål till fasta priser. Dessutom
får staten bara en mycket liten vinst vid utbytet av industriprodukter
mot böndernas jordbruksprodukter. Vi tillämpar inte systemet
med obligatorisk försäljning, som genomtvingas i Sovjetunionen.
I utbytet av industriprodukter mot jordbruksprodukter försöker
vi klämma ihop prissaxen i stället för att vidga den
som i Sovjetunionen. Det finns en himmelsvid skillnad mellan vår
politik och Sovjetunionens. Vår politik för landsbygden kan
därför inte sägas ha avvikit åt "vänster".
En del av de högre kadrerna i vår armé
klagar å böndernas vägnar därför att de är
påverkade av vad de har hört från välbärgade
mellanbönder, rika bönder eller godsägare vid besök
i sina hemorter, eller av släktingar som inbjudits att hälsa
på. Under första halvåret 1955 kom en hel del partimedlemmar
med sådana klagomål. De instämde med Liang Shu-ming
och hans sort, som om endast folk från dessa två håll
talade för bönderna och förstod deras lidanden. I deras
ögon, representerar inte vår Centralkommitté bönderna,
och det gör heller inte provinsernas partikommittéer och
partimedlemmarnas flertal. En undersökning i provinsen Kiangsu
visar att på vissa orter trettio procent av kadrerna på
härads-, distrikts- och sockennivå klagade å böndernas
vägnar. Den visar dessutom att de flesta av dem tillhör rätt
välbärgade familjer som har överskott på spannmål
till försäljning. Vad de kallar "lidanden" visar
sig vara innehav av spannmålsöverskott. Och när de säger
"hjälp bönderna" och "visa omsorg om bönderna",
menar de att hålla tillbaka försäljningen av överskotts
- spannmål till staten. Vilka i all världen representerar
dessa kverulanter? Inte böndernas massor, utan ett litet antal
välbärgade bönder.
När det gäller anklagelsen att vår
politik i städerna har avvikit åt höger, tycks det vara
så, eftersom vi har åtagit oss att sörja för kapitalisterna
och betala dem en fast ränta under en period av sju år[1]
. Vad ska göras efter dessa sju år? Det ska beslutas enligt
de förhållanden som då råder. Det är bättre
att lämna frågan öppen, det vill säga fortsätta
att ge dem ett visst belopp i fast ränta. Till denna låga
kostnad, håller vi på att köpa över denna klass.
Centralkommittén har övervägt denna fråga mycket
noggrant. På det hela taget har kapitalisterna och de demokrater
och intellektuella som är förbundna med dem en högre
nivå av kultur och teknisk kunskap. Genom att köpa över
denna klass har vi berövat dem deras politiska kapital och stängt
munnen på dem. Sättet att beröva dem är att köpa
över dem och sörja för att de får arbete. Det politiska
kapitalet kommer sålunda inte att befinna sig i deras händer
utan i våra. Vi måste beröva dem varje uns av deras
politiska kapital och fortsätta att göra det till dess de
inte har en enda gnutta kvar. Därför kan inte heller vår
politik i städerna sägas ha avvikit åt höger.
Vår politik för landsbygden är riktig
och likaså vår politik för städerna. Det är
orsaken till att en landsomfattande störning sådan som Ungernhändelsen
inte kan äga rum här. På sin höjd kan ett litet
antal människor ställa till bråk här och var och
ropa efter så kallad stor demokrati. Det finns ingenting förskräckande
med stor demokrati. Jag ser inte denna sak på alldeles samma sätt
som en del kamrater bland er, vilka förefaller rädda för
den. Som jag ser det, om stor demokrati skulle förverkligas, bör
ni för det första inte vara rädda för den, och för
det andra göra en analys av vad dess förespråkare säger
och gör. När dessa dåliga typer gör reklam för
sin så kallade stora demokrati, kan de inte undgå att säga
eller göra något galet, som endast kommer att avslöja
och isolera dem. Att "låta skjuta tusentals och tiotusentals
människor" — är det sättet att lösa motsättningar
inom folket? Kan detta vinna någon sympati hos folkflertalet?
"Ner med fascismen" och "socialismen är på
inget sätt överlägsen" — är inte detta
en uppenbar kränkning av grundlagen? Kommunistiska partiet och
statsmakten under dess ledning är revolutionära och socialismen
är överlägsen. Allt detta är fastställt i grundlagen
och erkänns av hela folket. "Vi vill ha krig, inte fred"
— nåväl, det är bra! Ni ropar alltså efter
krig, och ändå kan ni bara mönstra ett litet band, ett
otillräckligt antal manskap utan utbildade officerare. Dessa ungar
har verkligen blivit galna! Den där skolan i Shihchiachuang höll
en diskussion om de tre parollerna jag nyss nämnde, och av sjuttio
delegater var bara ett dussin for dem, medan över femtio sade nej.
Därefter diskuterades de tre parollerna bland fyratusen studerande.
Inte en enda instämde, så dussinet blev isolerade. De ultrareaktionärer
som satte upp och höll fast vid dessa paroller var bara en handfull.
Om de inte hade tagit upp stor demokrati och smetat upp dessa affischer
överallt, skulle vi ha trevat i mörkret och inte vetat vad
de hade för sig. Så snart de krävde stor demokrati åkte
de fast. En god sak med Ungern-händelserna är att dessa myror
i Kina därmed lockades ut ur sina hål.
I Ungern välte stor demokrati partiet, regeringen
och armén så snart den sattes i rörelse. Detta kommer
inte att hända i Kina. Om en handfull skolbarn kan störta
vårt parti, vår regering och vår armé bara
genom att visa en skymt av styrka, är vi tjockskallar allihop.
Var alltså inte rädda för stor demokrati. Om en störning
äger rum, kommer den att hjälpa till att bota det infekterade
såret och det är en bra sak. Vi var inte rädda för
imperialismen förr i tiden, och det är vi inte nu heller.
Och vi har aldrig varit rädda för Chiang Kai-shek. Ska vi
ni nu vara rädda för stor demokrati? Jag säger att vi
inte bör vara det. Om någon tillgriper något han kallar
stor demokrati för att gå emot det socialistiska systemet
och försöka störta kommunistiska partiets ledning, ska
vi utöva proletariatets diktatur över honom.
I frågan om de intellektuella finns det idag
en tendens att lägga tonvikten på att ordna arbeten för
dem och försumma deras omvandling. Det finns för mycket av
det förra och för litet av det senare. Med införandet
av politiken att låta hundra blommor blomma och hundra tankeskolor
tävla har det funnits en viss rädsla för att omvandla
intellektuella. Eftersom vi inte har varit rädda för att omvandla
kapitalister, varför skulle vi vara rädda för att omvandla
intellektuella och demokratiska personligheter?
Låt hundra blommor blomma — jag tycker
vi bör fortsätta med det. En del kamrater anser att bara väldoftande
blommor ska tillåtas blomma och att giftiga ogräs inte ska
tillåtas växa. Den inställningen visar föga förståelse
för politiken att låta hundra blommor blomma och hundra tankeskolor
tävla. I allmänhet kommer kontrarevolutionära uttalanden
naturligtvis att vara förbjudna. Men om de inte görs i kontrarevolutionär
form, utan i revolutionär förklädnad, blir ni tvungna
att tillåta dem. Detta kommer att hjälpa oss att se dessa
uttalanden för vad de är och föra kamp emot dem. Det
finns två slags växter på åkrarna, spannmål
och ogräs. Man måste rensa bort ogräs varje år,
till och med flera gånger om året. Om ni säger att
vi skall tillåta endast väldoftande blommor att blomma och
inga giftiga ogräs att växa är det liktydigt med att
säga att ni skall tillåta endast spannmål men inte
ett enda ogräs att växa på åkrarna. Ni kan mycket
väl säga detta, men var och en som har varit på åkrarna
vet att om ogräs inte rensas bort, blir det ogräs i långa
banor. Ogräs är nyttiga på ett sätt — när
de plöjs ner kan de förvandlas till gödning. Säger
ni att de inte är till någon nytta? Men onyttigt kan förvandlas
till nyttigt. Bönderna måste år ut och år in
kämpa mot ogräs på åkrarna, och författare,
konstnärer, kritiker och professorer i vårt parti måste
göra detsamma med ogräs på den ideologiska åkern.
Att säga att något är härdat betyder att det har
gått igenom en kamp. Om ogräs växer, rycker vi upp det
med rötterna. Denna motsats i motsättningen visar sig ständigt.
Det kommer att växa ogräs även om tiotusen år härefter,
och därför måste vi vara beredda att föra kamp
i lika lång tid.
Kort sagt, vi har haft ett händelserikt år
under 1956. Internationellt var det ett år då Chrusjtjov
och Gomulka rörde upp stormar, och här hemma var det ett år
av ytterst intensiv socialistisk omvandling. Det är fortfarande
händelserikt, och alla slags tankar kommer att fortsätta att
tränga sig på. Jag hoppas att ni kamrater som är här
ska hålla ögonen öppna.
II. TALET DEN 27 januari
Låt mig nu ta upp några punkter.
För det första måste vi göra en
fullgod värdering av vad vi har uppnått. I vår revolution
och vårt uppbygge är vad vi uppnår grundläggande,
även om det finns brister och misstag. Vad vi har uppnått,
hur mycket det än ar, får inte överdrivas, men att underskatta
det kommer att leda till misstag, kanske till och med till stora misstag.
Denna fråga avgjordes vid Åttonde centralkommitténs
andra plenarmöte. Men de upprepade hänvisningarna till den
under denna konferens visar att en del kamrater ännu inte är
övertygade. I synnerhet bland de demokratiska personligheterna
förekommer sådana anmärkningar som: "Ni säger
alltid att det som uppnås är grundläggande. Det löser
inga problem. Vem vet inte att det som uppnås är grundläggande,
men hur är det med brister och misstag?" Icke desto mindre
är det faktiskt det som uppnås som är grundläggande.
Om detta inte slås fast, kommer folk att bli modfällda. Finns
det inte folk som har blivit modfällda beträffande den kooperativa
omvandlingen?
För det andra måste det bli allomfattande
planering och allsidigt hänsynstagande så att vi sörjer
för alla. Detta har varit vår konsekventa politik. Det var
vår politik under Yenan dagarna. I augusti 1944 hade tidningen
Ta Kung Pao en ledare som sade: "Sätt inte upp ett separat
kök." Under Chungkingförhandlingarna sade jag till mannen
som hade ansvaret för Ta Kung Pao att jag helt var ense med vad
han sagt, förutsatt att generalissimo Chiang Kai-shek sörjde
för våra måltider, för vad kunde vi annars göra
än att satta upp ett separat kök? Vi den tiden ställde
vi Chiang Kai-shek inför parollen att det måste sörjas
för alla. Nu är det vi som sköter landet. Vår politik
är fortfarande omfattande planering och allsidigt hänsynstagande,
så att det sörjs för alla. Detta innesluter att sörja
for hela den armé- och regeringspersonal som Kuomintang lämnat
efter sig. Till och med de som flydde till Taiwan kan komma tillbaka.
Alla kontrarevolutionärer som inte ska avrättas ska undergå
omvandling och få möjlighet att förtjäna sitt uppehälle.
De demokratiska partierna ska bevaras och leva sida vid sida med oss
under lång tid, och det ska sörjas för deras medlemmar.
Med ett ord, vi ska dra försorg om alla vårt lands sexhundra
miljoner människor. Till exempel genom statsmonopolet på
inköp och försäljning av spannmål sörjer vi
för hela stadsbefolkningen och alla hushåll på landsbygden
vilka har brist på spannmål. Eller ta till exempel ungdomen
i städerna. Det måste ordnas får dem på ett eller
annat sätt — de kan gå i skolan eller arbeta på
ett jordbruk, i en fabrik eller i ett gränsområde. Understöd
ska utsträckas till familjer i vilka ingen medlem har arbete eftersom
vår princip är att inte tillåta att någon dör
av svält. Allt detta faller inom ramen för omfattande planering
och allsidigt hänsynstagande. Vad slags politik är detta?
Det är en politik för att mobilisera alla positiva krafter
till att bygga socialismen. Det är en strategisk politik. Det är
bättre att följa denna politik, då blir det färre
besvärligheter. Denna idé om omfattande planering och allsidigt
hänsynstagande måste göras klar för alla.
Kamrat Ko Ching-chih sade att vi måste utforska
varje möjlig väg. Det är bra sagt, för vi måste
utforska varje möjlig väg att övervinna svårigheter.
Denna paroll bör spridas. De svårigheter vi står inför
är inte särskilt stora och betyder inte så mycket! Står
det inte i alla fall bättre till nu än under Långa marschen,
då vi måste bestiga snötäckta berg och släpa
oss genom träskområden? När vi hade korsat Tatufloden
under Långa marschen, stod frågan vilken väg vi skulle
ta. Norrut fanns bara höga berg och ytterst få invånare.
Vid den tiden uppmanade vi folk att övervinna svårigheterna
på tusen sätt och med hundra påhitt. Vad menar vi med
tusen sätt och hundra påhitt? Tusen sätt betyder 999
sätt plus ett och hundra påhitt betyder 99 påhitt och
ett till. Hittills har ni föreslagit mycket få sätt
eller påhitt. Hur många sätt och påhitt har var
och en av provinserna och de centrala organen? Utforska varje möjlig
väg och svårigheterna kommer att övervinnas.
För det tredje det internationella läget.
I Mellanöstern förekom händelsen med Suezkanalen. En
man vid namn Nasser nationaliserade kanalen, en annan vid namn Eden
sände dit en invaderande armé, och tätt i hälarna
på honom kom en tredje vid namn Eisenhower, som beslöt att
driva ut britterna och ha platsen helt för sig själv. Den
brittiska bourgeoisin, tidigare mästare i ränksmideri och
manövrer, är en klass som ytterst väl vet när det
är dags att kompromissa. Men denna gång betedde de sig som
klåpare och lät Mellanöstern falla i amerikanernas händer.
Vilket enormt misstag! Kan man finna många sådana misstag
i den brittiska bourgeoisins historia? Hur kom det sig att de denna
gång tappade huvudena och gjorde ett sådant misstag? Därför
att det tryck Förenta staterna utsatte dem för var för
starkt och de förlorade självkontrollen i sin iver att återvinna
Mellanöstern och mota Förenta staterna. Riktade Storbritannien
spetsen främst mot Egypten? Nej. Storbritanniens åtgärder
riktade sig mot Förenta staterna, ungefär på samma sätt
riktade sig Förenta staternas mot Storbritannien.
Utgående från denna händelse kan vi
fastställa brännpunkten i kampen i världen idag. Motsättningen
mellan de imperialistiska länderna och de socialistiska länderna
är förvisso ytterligt skarp. Men nu tävlar de imperialistiska
länderna med varandra om kontroll över olika områden
under täckmanteln av att de går emot kommunismen. Vilka områden
tävlar de om? Områden i Asien och Afrika, bebodda av en miljard
människor. För närvarande koncentreras deras tävlan
till Mellanöstern, ett område av stor strategisk betydelse,
och i synnerhet till Egyptens Suezkanalzon. I Mellanöstern befinner
sig två slags motsättningar och tre slags krafter i konflikt.
De två slagen av motsättningar är: för det första,
de mellan olika imperialistiska makter, det vill säga mellan Förenta
staterna och Storbritannien och mellan Förenta staterna och Frankrike,
och för det andra, de mellan imperialistmakterna och de förtryckta
nationerna. De tre slagen av krafter är: för det första
Förenta staterna, den största imperialistmakten, för
det andra Storbritannien och Frankrike, andra klassens imperialistmakter,
och för det tredje, de förtryckta nationerna. Asien och Afrika
är idag de viktigaste områdena för imperialisternas
tävlan. I dessa områden har rörelser för nationellt
oberoende uppstått. De metoder Förenta staterna använder
är än våldsamma, än icke våldsamma, och detta
är det spel de spelar i Mellanöstern.
Det är till vår fördel att de invecklar
sig i stridigheter. Vi, de socialistiska länderna, bör följa
politiken att konsolidera oss och inte ge upp en tum av vår mark.
Mot var och en som försöker tvinga oss att göra det,
kommer vi att kämpa. Det är där vi drar den linje, bortom
vilken de kan lämnas att gräla sinsemellan. Ska vi då
säga ifrån eller inte? Ja, vi ska säga ifrån.
Vi ska förvisso stöda de anti-imperialistiska strider som
fors av folken i Asien, Afrika och Latinamerika och de revolutionära
strider folken i alla länder för.
Vad förhållandet mellan de imperialistiska
länderna och oss beträffar, "är de hos oss och vi
hos dem". Vi stöder folkens revolution i deras länder
och de bedriver omstörtande verksamhet i våra. Vi har vårt
folk i deras mitt, nämligen kommunisterna, de revolutionära
arbetarna, bönderna och intellektuella och de progressiva i deras
länder. De har sitt folk i vår mitt, och i Kina till exempel
har de bland oss många människor ur bourgeoisin och de demokratiska
partierna, och likaså godsägarklassen. Just nu verkar dessa
människor uppföra sig väl och ställer inte till
bråk. Men vad kommer de att göra om det fälls en atombomb
över Peking? Kommer de inte att revoltera? Det är högst
ovisst. Ännu ovissare är det när det gäller de brottslingar
som nu genomgår reform genom arbete, dessa anstiftare som skapade
störningarna i den där skolan i Shihchiachuang och den högskolestuderande
i Peking som ville låta skjuta tusentals och tiotusentals människor.
Vi måste absorbera dem och omvandla godsägarna och kapitalisterna
till arbetande människor. Detta är också en strategisk
politik. Det tar mycket lång tid att avskaffa klasser.
Kort sagt, vår värdering av det internationella
läget är fortfarande att stridigheterna mellan de imperialistiska
länder som tävlar om kolonier är den större motsättningen.
De försöker dölja motsättningarna sig emellan genom
att blåsa upp sina motsättningar med oss. Vi kan utnyttja
deras motsättningar, mycket kan göras i detta sammanhang.
Detta är en sak av vikt för vår utrikespolitik.
Nu några ord om förhållandet mellan
Kina och Förenta staterna. Vi har tryckt upp och delat ut till
er Eisenhowers brev till Chiang Kai-shek. Enligt min åsikt är
avsikten med brevet främst att hälla kallt vatten på
Chiang Kai-shek och sedan pumpa litet mod i honom. Brevet talar om behovet
att hålla sig kall och inte vara impulsiv, vilket betyder att
inte tillgripa krig utan lita till Förenta nationerna. Det är
att hälla kallt vatten. För Chiang Kai-shek har faktiskt blivit
rätt impulsiv. För att pumpa mod i honom säger Eisenhower
att han ska fortsätta sin hårda politik gentemot kommunisterna
och sätter sitt hopp till att oroligheter ska bryta ut i vår
mitt. Som Eisenhower ser det har oroligheter redan brutit ut, och kommunisterna
kan inte hejda dem. Nåja, var och en har sitt sätt att se
på saker.
Jag anser fortfarande att det är att föredra
att i några år uppskjuta upprättandet av diplomatiska
förbindelser med Förenta staterna. Det blir fördelaktigare
för oss. Sovjetunionen upprättade diplomatiska förbindelser
med Förenta staterna sjutton år efter Oktoberrevolutionen.
År 1929 utbröt en världsomfattande ekonomisk kris som
varade till 1933. Det året kom Hitler till makten i Tyskland och
Roosevelt i Förenta staterna. Och först då upprättades
diplomatiska förbindelser mellan Sovjetunionen och Förenta
staterna. Det blir troligen efter vår tredje femårsplan
som vi upprättar diplomatiska förbindelser med Förenta
staterna, det vill saga arton år eller ännu längre efter
befrielsedagen. Vi har ingen brådska att inta vår plats
i Förenta nationerna, precis som vi inte har brått att upprätta
diplomatiska förbindelser med Förenta staterna. Vi antar denna
politik för att beröva Förenta staterna så mycket
politiskt kapital som möjligt och visa att de har orätt och
försätta dem i en isolerad ställning. Ni utestänger
oss från Förenta nationerna och vill inte upprätta diplomatiska
förbindelser med oss. Låt gå för det, men ju längre
ni förhalar, desto mer kommer ni att stå i skuld till oss.
Ju längre ni förhalar, desto mer orätt kommer ni att
ha och desto mer isolerade kommer ni att bli i ert eget land och inför
världsopinionen. En gång sade jag till en amerikan i Yenan
att Förenta staterna kan fortsätta att vägra erkänna
vår regering i hundra år, men jag betvivlar att de kan vägra
erkänna den det hundraförsta. En dag blir Förenta staterna
tvungna att upprätta diplomatiska förbindelser med oss. När
amerikanerna då kommer till Kina och ser sig omkring, kommer de
att finna att det är för sent att ångra sig. För
då kommer Kina att ha blivit helt annorlunda, med sitt hus rensopat
och de "fyra skadedjuren" utrotade. De kommer inte att finna
många vänner här och kan inte göra mycket även
om de sprider några bakterier.
Sedan andra världskriget har de kapitalistiska
länderna varit mycket instabila och i stark gungning, och det råder
en vida spridd oro bland deras folk. Det råder oro i alla länder,
Kina inberäknat. Men det finns i alla fall mindre oro här.
Undersök saken och ta reda på vem som egentligen är
rädd för vem — de socialistiska länderna för
de imperialistiska, huvudsakligen Förenta staterna, eller tvärtom.
Jag säger att det finns rädsla på båda sidor.
Frågan är, vilken sida som är mest rädd för
den andra? Jag är böjd att tro att imperialisterna är
mer rädda för oss. Det kan finnas en viss fara i att göra
en sådan bedömning, den ligger i att allt vårt folk
kanske går och lägger sig och sover tre dygn i sträck.
Vi måste alltså ta två möjligheter med i räkningen.
Utöver den fördelaktiga möjligheten finns den ofördelaktiga,
och den är att imperialisterna kan gripas av bärsärkaraseri.
De nar onda avsikter och är alltid ute efter att bråka. Naturligtvis
är det inte så lätt i dag för dem att sätta
igång ett nytt världskrig, för de måste tänka
på följderna.
Nu några ord om förhållandet mellan
Kina och Sovjetunionen. Enligt min åsikt är tvister oundvikliga.
Ingen får inbilla sig att det inte finns tvister mellan kommunistiska
partier. Hur kan man undgå tvister i den värld vi lever i?
Marxismen är en tvistande ism, eftersom den sysslar med motsättningar
och kamp. Motsättningar finns alltid, och där det finns motsättningar
finns det kamp. Nu finns det vissa motsättningar mellan Kina och
Sovjetunionen. Det sätt de tänker på, det sätt
de handlar på och deras traditionella vanor är annorlunda
an våra. Vi bör alltså bearbeta dem. Jag brukar alltid
säga att vi bör bearbeta våra kamrater. En del människor
säger att eftersom de är kommunister bör de vara lika
bra som vi, så varför behöver sådant arbete göras?
Att bearbeta folk betyder att göra enhetsfrontsarbete, arbeta med
de demokratiska personligheterna, men varför bearbeta kommunister?
Det är fel att se saken på detta sätt. Det finns olika
åsikter inom det kommunistiska partiet självt. En del människor
har gått in i partiet organisatoriskt, men ideologiskt behöver
de fortfarande rättas till. Och till och med bland kadrer som är
veteraner finns några som inte talar samma språk som vi.
Därför är det ofta nödvändigt att samtala fritt
ur hjärtat, att rådslå individuellt eller kollektivt
och hålla möten for att hjälpa människor att rätta
till sitt tänkande.
Enligt min åsikt är omständigheter
starkare än individer, även än höga ämbetsmän.
Omständigheternas makt kommer att göra det omöjligt för
de envisa elementen på yttersta högern i Sovjetunionen att
komma någonvart om de fortsätter att driva fram sin stornationsschauvinism.
Vår nuvarande politik är fortfarande att hjälpa dem
genom att prata igenom sakerna med dem ansikte mot ansikte. När
vår delegation denna gång for till Sovjetunionen gick vi
rakt på sak i en rad frågor. Jag sade till kamrat Chou En-lai
per telefon att dessa människor är förblindade av sina
materiella framsteg och att bästa sättet att behandla dem
var att ge dem en rejäl uppsträckning. Vilka är deras
materiella framsteg? Inget annat än femtio miljoner ton stål,
fyrahundra miljoner ton kol och åttio miljoner ton olja. Utgör
detta mycket? Inte alls. Nu, vid åsynen av denna mängd, pöser
de över av stolthet. Vilka kommunister! Vilka marxister! Jag säger,
multiplicera allt detta med tio eller även med hundra, det utgör
ändå inte mycket. Det enda ni har gjort är att utvinna
någonting ur jorden, göra det till stål och tillverka
några bilar, flygplan och jag vet inte vad. Vad är det för
märkvärdigt med det? Och ändå gör ni allt
detta till en så tung börda på era ryggar att ni till
och med kastar bort revolutionära principer. Är inte det att
bli förblindad av materiella framsteg. Om man når ett högt
ämbete, kan man också bli förblindad av materiella framsteg?
Att vara förste sekreterare är ett slags materiellt framsteg,
som också kan stiga en åt huvudet. När någon
pöser över av stolthet alltför mycket, blir vi tvungna
att ge honom en rejäl utskällning på ett eller annat
sätt. Denna gång i Moskva höll kamrat Chou En-lai inte
på etiketten utan gav sig i kast med dem, med påföljd
att de ställde till bråk. Det är bra, att reda ut saker
ansikte mot ansikte. De försökte påverka oss och vi
försökte påverka dem. Vi gick dock inte rakt på
sak i varje fråga, vi spelade inte ut alla våra kort utan
behöll några i rockärmen. Det kommer alltid att finnas
motsättningar. Så länge saker och ting i stort sett
kan tolereras, kan vi söka en gemensam grundval och hålla
inne med meningsskiljaktigheter för att ta upp dem senare. Om de
insisterar på att få sin vilja fram, måste vi förr
eller senare ta fram allting i öppen dag.
Vad oss beträffar får vi inte bruka stora
ord i vår utåtriktade propaganda. Vi måste alltid
vara blygsamma och förtänksamma och så att säga
sticka svansen mellan benen. Vi måste fortsätta att lära
av Sovjetunionen. Men vi måste göra det med urskiljning och
lära oss enbart det som är framskridet och inte det som är
efterblivet. När det gäller det efterblivna finns det ett
annat sätt att lära — låt bara bli. Vad deras
misstag angår, kan vi undvika att göra om dem om vi känner
till dem. När det gäller de av deras saker som är nyttiga
för oss, måste vi på alla sätt lära oss dem.
Vi ska lära oss vad som är nyttigt av alla länder i världen.
Man bör gå överallt för att söka kunskap.
Att gå till endast en plats skulle bli enformigt.
För det fjärde, låt hundra blommor
blomma och hundra tankeskolor tävla. Denna politik framlades sedan
vi tillbakavisat den kontrarevolutionära Hu Feng-klicken, och jag
tror att den förblir riktig därför att den överensstämmer
med dialektiken.
Beträffande dialektiken sade Lenin: "I korthet
kan dialektiken definieras som läran om motsatsernas enhet. Detta
griper dialektikens kärna, men det kräver förklaringar
och utveckling."[2]
Det är vår uppgift att förklara och utveckla denna doktrin.
Den behöver förklaras, och hittills har vi gjort för
litet. Och den behöver utvecklas. Med våra rika erfarenheter
av revolution borde vi utveckla denna doktrin. Lenin sade också:
"Motsatsernas enhet (sammanfallande, identitet, likaverkan) är
betingad, temporär, övergående, relativ. Kampen mellan
varandra uteslutande motsatser är absolut, precis som utveckling
och rörelse är absoluta."[3]
Utgående från denna uppfattning har vi lagt fram politiken
att låta hundra blommor blomma och hundra tankeskolor tävla.
Sanning står i motsats till osanning och utvecklas
i kamp med den. Det vackra står i motsats till det fula och utvecklas
i kamp med det. Detsamma gäller om gott och ont, det vill säga,
goda gärningar och goda människor står i motsats till
onda gärningar och onda människor och utvecklas i kamp med
dem. Kort sagt, väldoftande blommor står i motsats till giftiga
ogräs och utvecklas i kamp med dem. Det är en farlig politik
att förbjuda människor att komma i beröring med det falska,
det fula och det fientliga, med idealism och metafysik och med Konfucius',
Lao Tses och Chiang Kai-sheks trams. Det kommer att leda till andligt
förfall, enkelspårigt tänkande och till att man inte
är beredd att trotsa världen och möta utmaningar.
I filosofin bildar materialism och idealism en motsatsernas
enhet och kämpar med varandra. Detsamma är sant om ett annat
par av motsatser, dialektik och metafysik. Närhelst man talar om
filosofi kan man inte reda sig utan dessa två par av motsatser.
I Sovjetunionen vill de numera inte ha något att göra med
sådana "par" utan går in endast för "odelade
företeelser". De försäkrar att hos dem växer
endast väldoftande blommor, men inga giftiga ogräs, och förnekar
att idealism och metafysik existerar i ett socialistiskt land. Faktum
är att idealism, metafysik och giftiga ogräs finns i vartenda
land. I Sovjetunionen visar sig många giftiga ogräs under
benämningen väldoftande blommor och många absurda uttalanden
bar etiketten materialism eller socialistisk realism. Vi erkänner
öppet kampen mellan materialism och idealism, mellan dialektik
och metafysik och mellan väldoftande blommor och giftiga ogräs.
Denna kamp kommer att pågå i evighet och kommer att ta ett
steg framåt i varje stadium.
Om ni kamrater här redan känner materialismen
och dialektiken, skulle jag vilja råda er att fylla ut er kunskap
genom en del studier av deras motsatser, det vill säga idealism
och metafysik. Ni bör läsa Kant och Hegel och Konfucius och
Chiang Kai-shek, vilka alla skrev negativt skräp. Om ni inte vet
någonting om idealism och metafysik, om ni aldrig fört någon
kamp mot dem, blir er materialism och dialektik inte hållfast.
Bristen hos en del partimedlemmar och intellektuella är just att
de vet för litet om det negativa skräpet. Sedan de läst
några få böcker av Marx, upprepar de bara det som finns
i dessa och låter ganska enformiga. Deras tal och artiklar är
inte övertygande. Om ni inte studerar det negativa skräpet,
blir ni inte i stånd att tillbakavisa det. Varken Marx, Engels
eller Lenin var sådana. De gjorde stora ansträngningar att
lära känna och studera alla slags ting, samtida och förflutna,
och lärde andra att göra likadant. Marxismens tre beståndsdelar
tillkom under loppet av såväl deras studier som deras kamp
mot sådana borgerliga företeelser som tysk klassisk filosofi,
engelsk klassisk politisk ekonomi och fransk utopisk socialism. I detta
avseende var Stalin inte lika bra. På hans tid beskrevs t ex den
tyska klassiska idealistiska filosofin som den tyska aristokratins reaktion
mot den franska revolutionen. Denna slutsats förnekar totalt den
tyska klassiska idealistiska filosofin. Stalin förnekade den tyska
militära vetenskapen, han påstod att den inte längre
var till någon nytta och att böcker av Clausewitz[4]
inte längre borde läsas, eftersom tyskarna besegrats.
Stalin hade ganska mycket metafysik i sig, och han
lärde många människor att följa metafysiken. I
Sovjetunionens kommunistiska partis (bolsjevikerna) historia, kortfattad
kurs säger Stalin att den marxistiska dialektiken har fyra
grunddrag. Som det första draget talar han om att tingen är
ömsesidigt förbundna, som om alla ting råkade vara förbundna
utan någon orsak alls. Vilka är då de ting som är
förbundna? Det är de två motsägande sidorna i ett
ting som är förbundna. Allting har två motsägande
sidor. Som det fjärde draget talar han om den inre motsättningen
i alla ting, men då sysslar han endast med motsatsernas kamp utan
att nämna deras enhet. Enligt dialektikens grundläggande lag,
motsatsernas enhet, råder på en och samma gång kamp
och enhet mellan motsatser, vilka båda ömsesidigt utesluter
och är förbundna med varandra och under givna betingelser
omvandlar sig till varandra.
Stalins synpunkt återspeglas i avsnittet om "identitet"
i Kort filosofisk ordbok, fjärde upplagan, sammanställd
i Sovjetunionen. Där står det: "Det kan inte finnas
någon identitet mellan krig och fred, mellan bourgeoisi och proletariat,
mellan liv och död och andra sådana företeelser ty de
är i grunden motsatta och utesluter ömsesidigt varandra."
Med andra ord, mellan dessa i grunden motsatta företeelser finns
ingen identitet i marxistisk mening; de är snarare enbart ömsesidigt
uteslutande, icke förbundna och ur stånd att under givna
betingelser omvandla sig till varandra. Denna tolkning är ytterligt
felaktig.
Som de ser det är krig och fred är fred,
de två utesluter varandra ömsesidigt och är helt utan
samband, och krig kan inte omvandlas till fred, inte heller fred till
krig. Lenin citerade Clausewitz: "Krig är politikens fortsättning
med andra medel".[5]
Kampen i fredstid är politik, det är kriget också, ehuru
vissa speciella medel används. Krig och fred både ömsesidigt
utesluter varandra och är förbundna och kan under vissa givna
betingelser omvandlas till varandra. Om inte krig ligger och jäser
i fredstid, hur är det möjligt att det helt plötsligt
bryter ut? Om fred inte ligger och jäser i krigstid, hur kan den
plötsligt komma till?
Om liv och död inte kan omvandlas till varandra,
var då vänlig att säga mig varifrån levande ting
kommer. Ursprungligen fanns det endast ickelevande materia på
jorden, och levande ting började inte existera förrän
senare, när de omvandlades från ickelevande, det vill säga,
död materia. All levande materia genomgår en ämnesomsättningsprocess;
den växer, reproducerar sig och går under. Så länge
livet pågår, befinner sig liv och död i en ständig
kamp och omvandlas hela tiden till varandra.
Om bourgeoisin och proletariatet inte kan omvandla
sig till varandra, hur kommer det sig då att proletariatet genom
revolution blir härskaren, och bourgeoisin den behärskade?
Till exempel, vi stod i rak motsats till Chiang Kai-sheks Kuomintang.
Som resultat av de två motsatta sidornas ömsesidiga kamp
och ömsesidiga uteslutande ägde en förändring rum
i vår ställning och i deras, det vill säga, de förvandlades
från härskare till behärskade, medan vi förvandlades
från behärskade till härskare. De som flydde till Taiwan
utgjorde endast en tiondel av Kuomintang, de som stannade kvar på
fastlandet utgjorde nio tiondelar. De sistnämnda håller på
att omformas av oss: detta är ett fall av motsatsernas enhet under
nya förhållanden. Vad den tiondel angår, som begav
sig till Taiwan, är vårt förhållande till dem
ännu en motsatsernas enhet, och även de kommer att omvandlas
genom kamp.
Stalin såg inte sambandet mellan motsatsernas
kamp och motsatsernas enhet. En del människor i Sovjetunionen är
så metafysiska och stela i sitt tänkande att de tror, att
ett ting måste vara antingen det ena eller det andra, och vägrar
att erkänna motsatsernas enhet. Följaktligen görs politiska
misstag. Vi håller fast vid begreppet om motsatsernas enhet och
antar politiken att låta hundra blommor blomma och hundra tankeskolor
tävla. När väldoftande blommor blommar, kommer ni oundvikligen
att finna att giftiga ogräs växer. Detta är ingenting
att vara rädd för, under givna betingelser kan de till och
med vändas till nytta.
Vissa företeelser är oundvikliga vid en given
tidpunkt, och sedan de inträffat kommet vi att finna ett sätt
att ta itu med dem. Till exempel, tidigare utövades en strikt kontroll
över dramarepertoaren, och den ena eller den andra pjäsen
förbjöds. När förbudet hävdes kom alla slags
pjäser om spöken och monster, sådana som Historien om
den svarta spökkrukan och Åskgudens hämnd upp på
scenen. Vad anser ni om denna företeelse? Jag anser att det är
bara bra att de uppförs. Många människor har aldrig
sett spöken och monster på scenen och när de ser dessa
fula skepnader, kommer de att inse att pjäser uppförs som
inte borde uppföras. Sedan kommer dessa föreställningar
att kritiseras, ändras eller förbjudas. Några säger
att ett fåtal lokala operor är så dåliga att
till och med den lokala befolkningen ogillar dem. Enligt min mening
är det helt i sin ordning att uppföra en del av dem. Låt
praktiken avgöra om de kan överleva och hur stor publik de
kommer att dra, så gör er ingen brådska att förbjuda
dem.
Vi har nu beslutat att öka upplagan på Referensnyheter
från 2000 till 400000, så att den kan läsas av folk
både i och utanför partiet. Detta är ett fall där
ett kommunistiskt parti publicerar en tidning för imperialismen,
eftersom den till och med innehåller reaktionära uttalanden
som smädar oss. Varför bör vi göra detta? Syftet
är att lägga fram giftiga ogräs och det som är icke-marxistiskt
och anti-marxistiskt inför våra kamrater, inför massorna
och de demokratiska personligheterna så att de kan bli härdade.
Lås inte undan dessa ting, det kan vara farligt. I detta avseende
skiljer sig vår inställning från Sovjetunionens. Varför
är vaccination nödvändig? Ett virus införs artificiellt
i en människas kropp för att föra "bakteriekrig"
mot henne i syfte att göra henne immun. Publicering av Referens-nyheter
och annat negativt undervisningsmaterial är "vaccinering"
för att öka kadrernas och massornas politiska immunitet.
Skadliga uttalanden bör tillbakavisas kraftfullt
och i god tid. Ett exempel härpå är artikeln "Om
oundviklighet" i Folkets Dagblad, som påstår att misstag
i vårt arbete icke är oundvikliga och att vi använder
ordet oundvikliga som en ursäkt för dessa misstag. Detta är
ett skadligt uttalande. Artikeln kanske inte borde ha publicerats. Eftersom
den publicerades, borde föreberedelser ha vidtagits för att
möta utmaningen med ett tillbakavisande i rättan tid. I vår
revolution och vårt uppbygge är en del misstag i alla fall
oundvikliga, vilket tidigare erfarenhet har bevisat. Artikeln "Mera
om de historiska erfarenheterna av proletariatets diktatur" sysslar
just med ett viktigt fall av oundviklighet. Vilka bland våra kamrater
önskar göra misstag? Misstag inses inte förrän de
har begåtts, och till en början anser sig en och var som
en 100-procentig marxist. Naturligtvis bör vi inte tro, att eftersom
misstag är oundvikliga gör det ingenting om vi begår
några. Det måste dock erkännas att det är helt
omöjligt att inte göra några misstag i vårt arbete.
Det viktiga är att göra färre och mindre misstag.
Dåliga strömningar i samhället måste
absolut övervinnas. Dåliga strömningar, det vill säga,
misstag som inte begås av några få individer utan
utvecklas till strömningar, måste absolut övervinnas,
vare sig de förekommer inom partiet, bland de demokratiska personligheterna
eller bland de studerande. Sättet att göra detta är genom
diskussion. Så länge som diskussionen är övertygande,
är det möjligt att övervinna dåliga strömningar.
Om den inte är övertygande och endast några få
fördömande ord används, kommer dessa strömningar
att bli värre och värre. När det rör viktiga frågor,
bör grundliga förberedelser göras, och när framgången
är säker bör vi publicera helt övertygande bemötanden.
Partisekreterarna bör personligen övervaka tidningarna och
skriva artiklar.
Av de två motsatta och varandra bekämpande
sidorna i en enhet måste den ena vara huvudsidan och den andra
sekundär. I vår stat, som är en proletär diktatur,
bör giftiga ogräs naturligtvis inte tillåtas att sprida
sig obehindrade. Såväl inom partiet som i ideologiska, litterära
och konstnärliga kretsar, måste vi sträva att försäkra
oss om att väldoftande blommor och marxism intar den främsta
och dominerande ställningen. Giftiga ogräs och det som är
icke-marxistiskt och anti-marxistiskt måste hållas i den
underordnade ställningen. I viss mening kan förhållandet
mellan de två jämföras med förhållandet mellan
kärnan och elektronerna i en atom. En atom har två delar,
kärnan och elektronerna. Kärnan är mycket liten men mycket
tung, elektronerna är mycket lätta, en elektron väger
faktiskt endast omkring 1/1.800-del av den lättaste kärnan.
En atomkärna kan också splittras, men dess sammanbindande
kraft är starkare. Elektronerna är i viss mån skyldiga
till "liberalism", eftersom en del ger sig av och andra kommer.
Förhållandet mellan kärnan och elektronerna i en atom
är också en motsatsernas enhet, den ena sidan är huvudsidan
och den andra sekundär. Sedd ur den synpunkten, är politiken
och att låta hundra blommor blomma och hundra tankeskolor tävla
välgörande, inte skadlig.
För det femte, frågan om störningar.
I det socialistiska samhället är det ett nytt problem att
ett litet antal människor skapar störningar, och detta är
väl värt att utforska.
Varje ting i samhället är en enhet av motsatser.
Det socialistiska samhället är också en enhet av motsatser.
Denna enhet av motsatser finns både inom folkets led och mellan
oss och fienden. Den grundläggande orsaken till att ett litet antal
människor skapar störningar i vårt land är att
det fortfarande i vårt samhälle finns alla slags varandra
motsatta sidor, positiva och negativa, liksom det fortfarande finns
varandra motsatta klasser, människor och åsikter.
Vi har i grunden avslutat den socialistiska omvandlingen
av ägandet till produktionsmedlen, men bourgeoisin finns fortfarande
kvar, liksom godsägarna och de rika bönderna, de lokala tyrannerna
och kontrarevolutionärerna. Dessa utgör de exproprierade klasserna
och undertrycks av oss. De hyser hat i sina hjärtan och många
av dem kommer vid första tillfälle att ge utlopp för
detta. Vid tiden för Ungernhändelserna hoppades de att Ungern
skulle kastas i kaos, och bast av allt, även Kina. Sådan
är deras klassinstinkt.
De egendomliga uttalandena som några demokratiska
personligheter och professorer gjorde står också i motsättning
till våra åsikter. De predikar idealism medan vi förespråkar
materialism. De säger att kommunistiska partiet är ur stånd
att vägleda vetenskaperna, att det inte finns något överlägset
hos socialismen och att den kooperativa omvandlingen sannerligen är
mycket dålig, medan vi säger att kommunistiska partiet har
förmågan att vägleda vetenskaperna, att socialismen
är överlägsen och att den kooperativa omvandlingen är
utmärkt.
Bland de studerande finns det också en hel del
som står i motsats till oss. Eftersom de flesta av dagens högskolestuderande
kommer från familjer i de exploaterande klasserna, undra på
att en del av dem står i motsats till oss. Sådana finns
i Peking, Shihchiachuang och på andra håll.
Det finns vissa personer i samhället som nedsvärtar
våra provinspartikommittéer såsom "mumier".
Är de mumier? Som jag ser det är de inte alls döda, så
hur kan de vara mumier? Dessa gynnare nedsvärtar våra provinspartikommittéer
såsom "mumier", vi säger, det är de inte,
och de två åsikterna står i motsättning till
varandra.
Motsatta åsikter finns också inom vårt
parti. Till exempel, finns det två motsatta åsikter, för
och emot, om SUKP:s tjugonde partikongress, som i ett enda slag gjorde
slut på Stalin. Meningsskiljaktigheter uppträder ständigt
inom partiet. Knappt har enstämmighet uppnåtts förrän
nya meningsskiljaktigheter uppstår inom en eller två månader.
Med avseende på det sätt varpå människor
tänker, är subjektivism och att söka sanningen ur fakta
varandras motsatser. Jag tror att det alltid kommer att finnas subjektivism.
Kommer varje spår av subjektivism att var utplånat tiotusen
år härefter? Det tror jag inte.
Varandra motsatta sidor finns i en fabrik, ett jordbrukskooperativ,
en skola, en organisation eller en familj, kort sagt, på varje
plats och vid varje tidpunkt. Därför kommer störningar
orsakade av ett litet antal människor att inträffa varje år.
Ska vi därför vara rädda för störningar
eller inte? Vi kommunister har aldrig varit rädda för imperialismen,
Chiang Kai-sheks Kuomintang, godsägarklassen eller bourgeoisin,
och det skulle verkligen vara underligt om vi nu skulle vara rädda
for att studerande skapar störningar eller att bönderna ställer
till bråk i ett kooperativ. Endast Tuan Chi-jui och Chiang Kai-shek
var rädda för störningar från massornas sida. En
del folk i Ungern och i Sovjetunionen är också rädda.
Vi bör inta en aktiv och inte en passiv hållning till störningar
från ett litet antal människor, det vill saga vi bör
inte vara rädda för dem men vara beredda på dem. Rädsla
är ingen lösning. Ju räddare ni är desto mer kommer
spökena att hemsöka er. Om ni inte fruktar störningar
och är mentalt beredda på dem, försätts ni inte
på defensiven, Jag tror att vi bör vara beredda på
stora händelser. När ni på detta sätt är beredda
kanske sådana händelser inte inträffar men nar ni inte
är det, kommer störningar att inträffa.
I ett tings utveckling finns endast två möjligheter,
antingen en bra eller en dålig. Båda bör beaktas när
internationella och inrikes problem behandlas. Ni säger att detta
kommer att bli ett fredsår, och kanske blir det så. Men
det vore inte bra att basera ert arbete på denna uppskattning.
Ni bör hellre basera det på antagandet att det värsta
kan hända. Internationellt skulle det värsta på sin
höjd vara att ett världskrig utbröt och att atombomber
fälldes. Här hemma skulle det på sin höjd vara
landsomfattande upplopp, eller en "Ungernhändelse" med
flera miljoner människor som reser sig mot oss, ockuperar några
hundra härader och rycker fram mot Peking. Allt vi då skulle
behöva göra vore att återvända till Yenan varifrån
vi kom. Vi har redan bott i Peking i sju år, vad gör det
om det krävs att vi återvänder till Yenan under det
åttonde? Skulle vi allesammans klaga över vår förlust
och gråta av förtvivlan? Naturligtvis tänker vi inte
återvända till Yenan nu, "göra en fint och vända
hästen för reträtt". Vid Sjunde kongressen sade
jag att vi bör förutse sjutton svårigheter, bland andra
ettusen li förtorkad jord, svåra naturkatastrofer, svält
och förlust av alla häradsstäder. Det var därför
att vi tog allt detta med i beräkningen som initiativet alltid
låg i våra händer. Nu när vi har vunnit statsmakten
bör vi fortfarande förutse de värsta möjligheterna.
I en del fall berodde störningar från ett
litet antal människor på byråkrati och subjektivism
från ledningens sida och på misstag i våra politiska
eller ekonomiska riktlinjer. I andra fall berodde de inte på felaktigheter
i våra riktlinjer utan i vår arbetsmetod, som var för
stel. Ännu en faktor var att det fanns kontrarevolutionärer
och dåliga element. Det är omöjligt att helt undvika
störningar från ett litet antal människor. Här
har vi ännu ett fall av oundviklighet. Men så länge
vi inte begår större misstag i den politiska linjen kommer
inga stora landsomfattande störningar att inträffa. Även
om de inträffar på grund av sådana misstag, tror jag
de snabbt kommer att lägga sig och inte leda till nationens undergång.
Om vi underlåter att göra vårt arbete bra är det
naturligtvis ändå helt möjligt att historien i viss
mån kastar om sitt förlopp och rör sig bakåt en
smula. 1911 års revolution led bakslag. Sedan den hade avsatt
kejsaren kom en annan kejsare och därefter krigsherrarna in på
scenen. Problem ger upphov till revolution, och efter revolutionen dyker
andra problem upp. Om en stor landsomfattande störning blossar
upp, är jag säker på att massorna och deras ledare —
kanske vi själva, kanske andra — träder fram för
att reda upp situationen. Genom en stor störning av detta slag
kommer vårt land sedan varbölden brustit att resa sig starkare
än förr. Vad som än händer kommer Kina att gå
vidare.
När det gäller störningar från
ett litet antal människor uppmuntrar vi för det första
inte dessa och för det andra, om en del människor är
inställda på att skapa störningar, låt dem göra
det. Processions- och demonstrationsfrihet står inskrivna i vår
grundlag, och fastän frihet att strejka inte finns med, är
det heller inte förbjudet, så att gå ut i strejk är
inget brott mot grundlagen. Om några människor vill genomföra
en strejk eller lämna in en petition och ni envist försöker
hindra dem, är det inte bra. Vem som helst som vill ställa
till bråk bör enligt min åsikt få göra det
så länge han behagar, och om en månad inte räcker
kan han fortsätta i två. Kort sagt bör saken inte avslutas
förrän han tycker att han har fått nog. Gör ni
ett snabbt slut på det hela kommer han förr eller senare
att ställa till bråk igen. Där studerande ställer
till bråk, ge inte skolan ledigt utan kämpa igenom saken
såsom i slaget vid Chihpi i forna tider. Vad gott kan komma av
detta? Det kommer att hjälpa till att blottlägga problemen
i deras helhet och dra en klar skiljelinje mellan rätt och fel,
så att alla kan härdas och de som är oresonliga, dessa
dåliga typer, lider nederlag.
Ni bör lära er denna konst att leda. Försök
inte för jämnan att lägga lock på allt. När
folk gör egendomliga anmärkningar, går i strejk eller
överlämnar en petition, försöker ni slå dem
tillbaka med ett enda slag och tror alltid att dessa händelser
inte borde hända. Hur kommer det sig då att dessa ting, som
inte borde hända ändå händer? Just detta faktum
visar att de bör hända. Ni förbjuder folk att strejka,
överlämna petitioner och göra ofördelaktiga kommentarer,
ni tar, i vartenda fall, helt enkelt er tillflykt till undertryckande,
till dess att ni en vacker dag blir en Råkosi. Detta gäller
både inom och utanför partiet. När det gäller egendomliga
anmärkningar, konstiga händelser och motsättningar, är
det bättre att få dem blottlagda. Motsättningar måste
blottläggas och sedan lösas.
Störningar bör skiljas åt i flera kategorier
och behandlas i enlighet därmed. I en kategori finns de berättigade
störningarna, i dessa fall vi bör erkänna och rätta
våra misstag. I en annan kategori finns de oberättigade,
och dessa måste vi tillbakavisa. Störningar som sker på
goda grunder bör inträffa; grundlösa kommer inte att
leda någonstans. I ännu en kategori är störningarna
delvis berättigade och delvis inte, och vi bör acceptera det
som är berättigat och kritisera det som inte är det.
Här får vi inte ge efter vid varje steg totalt utan hänsyn
till principer och lova att göra vadhelst som begärs. Var
inte alltför redo att använda våld eller öppna
eld mot folk, utom i fall av ett verkligt kontrarevolutionärt uppror
i stor skala som nödvändiggör väpnat undertryckande.
I 18-mars-massakern[6],
som Tuan Chi-jui iscensatte, tillgrep han skottlossning och framkallade
till slut sitt eget fall. Vi får inte följa hans exempel.
Vi måste arbeta väl bland dem som är
inblandade i störningar, för att splittra dem och skilja de
många från de få. Ge de många ordentlig vägledning
och fostran så att de steg för steg kan ändra sig, och
gör dem inte illa. Jag tror det är sant överallt, att
människorna vid de två polerna är få, medan de
i mitten är många. Vinn över mittsektionen steg för
steg, och vi kommer att få övertaget. Vi måste göra
en analys av upploppsledarna. En del av dem som vågar ta ledningen
i upplopp kan bli nyttiga människor genom fostran. När det
gäller de dåliga typerna, som bara är en handfull, behöver
vi inte fängsla, häkta eller relegera några andra än
de som är skyldiga till de allvarligaste brotten. Låt dem
stanna kvar i sin egen enhet men beröva dem deras politiska kapital,
isolera dem och använd dem som lärare genom negativt exempel.
När kamrat Teng Hsiao-ping begav sig till Tsinghua-universitetet
för att tala bad han den student som hotat att döda tusentals
och tiotusentals människor att tjänstgöra som lärare.
En sådan figur har inga vapen, inte ens en pistol, varför
ska ni vara rädda för honom? Om ni relegerar honom med ens,
får ni huset rengjort men då vinner ni inte allmänt
gillande. När han relegeras från ett ställe måste
han hitta ett arbete någon annanstans. Att brådstörtat
relegera folk av hans sort är därför inte någon
bra metod. Sådana personer representerar de reaktionära klasserna,
och det rör sig inte om bara ett fåtal individer. Om ni behandlar
dem alltför bryskt slipper ni dem, men då utnyttjar ni inte
till fullo deras funktion som lärare genom negativt exempel. När
högskolestuderande i Sovjetunionen ställer till oroligheter
är praktiken att relegera några av anstiftarna, och man inser
inte att dåliga ting kan tjäna oss som undervisningsmaterial.
Naturligtvis måste man utöva diktatur över det lilla
fåtal som genomför sådana kontrarevolutionära
uppror som Ungernhändelsen.
Vi bör tillåta de demokratiska personligheterna
att utmana oss med motsatta åsikter och ge dem fria händer
att kritisera oss. Annars skulle vi vara en smula lika Kuomintang. Kuomintang
var dödligt rädd för kritik och gick i skräck och
bävan varje gång politiska rådet sammanträdde.
Kritik från demokratiska personligheter kan vara av endast två
slag, sådan som är riktig och sådan som inte är
det. Kritik som inte är felaktig kan hjälpa oss att bota våra
brister, medan felaktig kritik måste vederläggas. Vad sådana
figurer som Liang Shu-ming, Peng Yi-hu och Chang Nai-chi angår,
om de vill släppa väder, låt dem göra det. Det
blir till fördel för oss, för var och en kan bedöma
om lukten är god eller vidrig, och genom diskussion kan majoriteten
vinnas över och dessa typer isoleras. Om de vill ställa till
bråk låt dem få sitt lystmäte därav. Den
som begår många orättvisor är dömd att förgöra
sig själv. Ju falskare deras ord och ju större deras misstag
är, desto bättre och desto mer isolerade kommer de att bli
och desto bättre kommer de att fostra folket genom negativt exempel.
Vi måste både enas med och kämpa mot de demokratiska
personligheterna, samt i enlighet med omständigheterna arbeta bland
dem på vårt eget initiativ i en del fall, medan vi i andra
fall låter dem avslöja sig själva innan vi går
till handling, hellre an att först slå till.
Kampen mot borgerligt tänkande, dåliga människor
och dåliga ting är en långvarig kamp som kommer att
ta flera årtionden eller till och med århundraden. Arbetarklassen,
de övriga delarna av det arbetande folket och de revolutionära
intellektuella kommer att vinna erfarenhet och härda sig under
kampens lopp, och detta är en stor fördel.
Ett dåligt ting har en dubbel karaktär —
god såväl som dålig. Många kamrater är ännu
inte klara över detta drag. Ett dåligt ting innehåller
också goda faktorer. Att betrakta dåliga människor
och ting som enbart dåliga är en ensidig, metafysisk inställning
till problem; det är inte en dialektisk inställning eller
ett marxistiskt sätt att se på sakerna. Å ena sidan
är dåliga människor och dåliga ting dåliga,
men å andra sidan kan de spela en god roll. Till exempel, en dålig
gynnare som Wang Ming spelar en bra roll som lärare genom negativt
exempel. På samma sätt innehåller en bra sak också
dåliga faktorer. Till exempel de väldiga segrar som vanns
under de sju åren sedan befrielsen, i synnerhet de som vanns förra
året, har stigit en del kamrater åt huvudet, gjort dem högfärdiga,
och de blir tagna på sängen när störningar orsakade
av ett litet antal människor plötsligt bryter ut.
Roten och upphovet till att man är rädd för
störningar å ena sidan och å andra sidan behandlar
dem på ett grovt sätt är vägran att i sitt tänkande
erkänna att det socialistiska samhället är en motsatsernas
enhet, i vilken motsättningar, klasser och klasskamp existerar.
I lång tid förnekade Stalin att motsättningar
mellan produktionsförhållandena och produktivkrafterna och
mellan överbyggnaden och den ekonomiska grundvalen existerar i
det socialistiska systemet. Inte förrän året före
sin död, då han skrev Socialismens ekonomiska problem
i SSRU, nämnde han tvekande motsättningen mellan produktionsförhållandena
och produktivkrafterna i det socialistiska systemet och medgav att felaktiga
politiska riktlinjer och olämpliga justeringar skulle leda till
svårigheter. Men inte ens då ställde han frågan
om motsättningarna mellan produktionsförhållandena och
produktivkrafterna och mellan överbyggnaden och den ekonomiska
grundvalen i det socialistiska systemet som en fråga av allt överskuggande
betydelse. Inte heller insåg han att dessa är de grundläggande
motsättningarna som driver det socialistiska samhället framåt.
Han trodde allt var säkert under hans välde. Vi å vår
sida får inte anta att allt är säkert under vårt
välde; det är säkert och ändå osäkert.
Enligt dialektiken måste det socialistiska systemet,
lika säkert som att en människa måste dö, en dag
ta slut som historisk företeelse för att upphävas av
det kommunistiska systemet. Om det hävdades att det socialistiska
systemet och dess produktionsförhållanden och överbyggnad
inte kommer att dö bort, vad slags marxism skulle det vara? Vore
det inte detsamma som en religiös tro eller teologi som förkunnar
en evig gud?
Hur motsättningar mellan folket och fienden och
motsättningar inom folket i det socialistiska samhället ska
behandlas är en vetenskapsgren värd att noggrant studera.
Under de förhållanden som råder i vårt land tar
sig den nuvarande klasskampen, trots att den delvis består av
motsättningar mellan folket och fienden, i stor omfattning uttryck
i motsättningar inom folket. De störningar som ett litet antal
människor för ögonblicket rör upp återspeglar
denna situation. Om jorden ska gå under om tiotusen år,
kommer åtminstone störningar att fortsätta att inträffa
under dessa tiotusen år. Men saker som händer i en så
avlägsen framtid som tiotusen år härefter kan inte vara
vår angelägenhet. Vad vi har att göra med är att
allvarligt anstränga oss för att under loppet av flera femårsplaner
vinna erfarenhet i att behandla detta problem.
Stärk vårt arbete och övervinn våra
misstag och brister. Vilket slags arbete bör stärkas? Det
politiska och ideologiska arbetet inom industrin, jordbruket, handeln,
kulturen och utbildningen liksom i armén, regeringen och partiet.
Ni är alla upptagna med era yrkesuppgifter, med ert dagliga arbete
inom ekonomiska, kulturella, utbildnings-, nationella försvars
och partifrågor, men om ni försummar politiskt och ideologiskt
arbete kan det bli mycket farligt. Nu när vårt partis generalsekreterare
kamrat Teng Hsiao-ping personligen tagit sig ut till Tsinghua universitetet
och hållit ett tal, önskar jag att ni allesammans sätter
fart. De ledande kamraterna i Centralkommittén såväl
som i provinsernas, municipens och de autonoma områdenas partikommittéer
bör alla personligen ta sig an politiskt och ideologiskt arbete.
Efter Andra världskriget brydde sig Sovjetunionens kommunistiska
parti och vissa östeuropeiska partier inte längre om marxismens
grundläggande principer. De brydde sig inte längre om klasskamp,
proletariatets diktatur, partiets ledarskap, den demokratiska centralismen
och banden mellan partiet och massorna, och det fanns inte mycket till
politisk atmosfär. Ungern-händelsen var följden. Vi måste
hålla fast vid marxismens grundläggande teori. Varje provins,
varje municip och autonomt område bör ta upp det teoretiska
arbetet och systematiskt utbilda marxistiska teoretiker och kritiker.
Strömlinjeforma våra organisationer. Staten
är ett redskap för klasskamp. En klass kan inte jämställas
med staten, som utgörs av ett antal människor (ett litet antal)
från den klass som har den dominerande ställningen. Kontorsarbetet
behöver faktiskt en del folk, ju färre dess bättre. För
närvarande är statsapparaten uppsvälld, den har många
avdelningar och många människor som sitter sysslolösa
på sina kontor. Detta problem ropar efter en lösning. För
det första, skär ner personalen; för det andra, vidtag
lämpliga åtgärder och se till att de som ska avskedas
får någonstans att ta vägen. Detta gäller i lika
mån partiet, regeringen och armén.
Gå ner till gräsrötterna och studera
problemen där. Jag hoppas kamraterna i Centralkommittén
och de ledande ansvariga kamraterna i provinserna, municipen och de
autonoma områdena och de centrala avdelningarna alla ska göra
det. Jag har hört att många ledande kamrater inte längre
gör det, vilket inte är bra. De centrala organen är eländiga
ställen där ni inte kan hämta någon som helst kunskap.
Om ni söker kunskap finner ni ingen genom att stanna på era
kontor. Fabrikerna, kooperativen och butikerna är de verkliga källorna
till kunskap. Om ni stannar på era kontor kommer ni aldrig att
få någon klar uppfattning om hur fabriker, kooperativ och
butiker sköts. Ju högre ställning, desto mindre kunskap.
För att gripa er an problemen måste ni personligen gå
ned eller inbjuda folk att komma upp. Om ni varken går ned eller
inbjuder folk att komma upp blir ni inte istånd att lösa
något enda problem. Jag föreslår att sekreteraren i
partikommittén i en provins, ett municip eller ett autonomt område
samtidigt ska tjäna som sekreterare för partikommittén
i ett härad eller i en fabrik eller skola, och att sekreteraren
i partikommittén i en prefektur eller ett härad gör
likadant i en underordnad enhet. På så sätt kan de
vinna erfarenhet för att ge allsidig vägledning.
Håll nära kontakt med massorna. De som fjärmar
sig från massorna och är byråkratiska kan vara säkra
om att dra straff över sig. De ungerska ledarna var okunniga om
förhållandena bland massorna på grund av bristande
undersökningar och studier, och när stora störningar
bröt ut visste de inte vad som hade gått fel. På sistone
har det funnits fall av att ledarna i några av provinsernas, municipens
och de autonoma områdenas partikommittéer inte höll
reda på de ideologiska strömningarna bland massorna. De var
helt omedvetna om de störningar och upplopp som en del folk höll
på att koka ihop och när det hände något stod
de följaktligen handfallna. Vi måste ta varning av detta
sakernas tillstånd. Kamraterna i Centralkommittén och de
ledande kamrater som har hand om provinserna, municipen och de autonoma
områdena och de centrala avdelningarna bör ta sig en viss
tid varje år för att besöka enheter på gräsrotsnivå
sådana som fabriker, jordbrukskooperativ, butiker och skolor för
att göra undersökningar och studier och lära kanna det
politiska läget bland massorna — hur många som är
avancerade, efterblivna eller mitt emellan och hur bra vårt massarbete
utförs, och sålunda få en klar bild av läget.
Lita till arbetarklassen, till de fattiga bönderna och de lägre
mellanbönderna samt de avancerade elementen, för tillit måste
vi ha. Endast på detta sätt kan händelser som de i Ungern
undvikas.
För det sjätte, frågan om rättsväsendet.
Jag ska beröra tre punkter: lagen måste följas, kontrarevolutionärer
måste skaffas undan, och vi måste slå fast våra
framgångar i att skaffa undan kontrarevolutionärer.
Lagen måste följas och det revolutionära
rättsväsendet får inte undergrävas. Lagarna är
en del av överbyggnaden. Våra lagar görs av det arbetande
folket självt. De är utformade för att upprätthålla
den revolutionära ordningen och skydda det arbetande folkets intressen,
den socialistiska ekonomiska grundvalen och produktivkrafterna. Vi kräver
att alla, och inte bara de demokratiska personligheterna, respekterar
det revolutionära rättsväsendet.
Kontrarevolutionärer måste skaffas undan.
Där denna uppgift ännu inte slutförts enligt planen måste
den slutföras i år, och om det fortfarande finns ouppklarade
saker, måste arbetet ovillkorligen slutföras nästa år.
En del enheter deltog i kampanjen för att skaffa undan kontrarevolutionärer
men arbetet gjordes inte grundligt, och det är nödvändigt
att steg för steg rensa ut dem allihop under kampens gång.
Det finns inte många kontrarevolutionärer kvar, ett faktum
som måste slås fast. Där störningar bryter ut,
kommer massorna inte att följa kontrarevolutionärerna, och
de som gör det är få till antalet och gör det bara
för en tid. Å andra sidan måste det också slås
fast att det ännu finns kontrarevolutionärer och att arbetet
med att skaffa undan dem ännu inte slutförts.
Våra framgångar i att skaffa undan kontrarevolutionärer
måste slås fast. De är stora framgångar. Det
finns också misstag, vilka naturligtvis bör tas allvarligt.
Vi bör stöda de kadrer som arbetar med att få bort kontrarevolutionärer,
och det får inte bli någon uppmjukning därför
att en del demokratiska personligheter smutskastar oss. Dessa figurer
har hållit på med det dag ut och dag in, de har ingenting
bättre att göra efter en god måltid än att smutskasta
folk. Nåväl, låt dem hållas. Enligt min åsikt,
ju mer de skäller desto bättre. Hur som helst kan ingen smutskastning
bestrida de tre punkter jag har behandlat.
Ingen vet hur mycket smuts som har slängts på
kommunistiska partiet. Kuomintang smädade oss som "kommunistiska
banditer", och om folk hade den minsta kontakt med oss blev de
anklagade för att "ha beröring med banditer". Till
slut är det "banditerna" som visat sig vara bättre
än "icke-banditerna". Sedan urminnes tider har ingenting
progressivt någonsin blivit gynnsamt mottaget från början,
och allt progressivt har ständigt varit föremål för
smutskastning. Marxismen och kommunistiska partiet smutskastades från
första början. Även om tiotusen år kommer progressiva
ting fortfarande att smutskastas i början.
Fortsätt arbetet med att skaffa undan kontrarevolutionärer
och skaffa bort dem var helst de hittas. Rättsväsendet måste
respekteras. Att handla i enlighet med lag betyder inte att man är
bunden till händer och fötter. Det är fel att vara bunden
till händer och fötter och att inte skaffa undan kontrarevolutionärer
var helst de hittas. Se till att handla enligt lagen och med händer
och fötter fria.
För det sjunde, frågan om jordbruket. Vi
bör sträva att få en god skörd detta år.
En god skörd i år kommer att ge folk en känsla av trygghet
och avsevärt befästa kooperativen. I Sovjetunionen och en
del östeuropeiska länder medförde kollektiviseringen
av jordbruket undantagslöst minskningar i spannmålsproduktionen
under ett antal år. Vi har haft kooperation inom jordbruket i
flera år och satsade stort förra året, men långt
ifrån att sjunka har vår spannmålsproduktion ökat.
Om ännu en god skörd bärgas detta år, kommer det
att vara unikt både i den jordbrukskooperativa rörelsens
historia och i den internationella kommunistiska rörelsens.
Hela partiet bör fästa stor vikt vid jordbruket.
Jordbruket har livsviktig betydelse för landets ekonomi och folkets
försörjning. Ta er i akt, för det är mycket farligt
att inte ta ett fast grepp om spannmålsproduktionen. Om ni struntar
i detta kommer det att bli en utbredd oreda en vacker dag.
1) Jordbruket är livsviktigt för en landsbygdsbefolkning
på femhundra miljoner för tillgången på spannmål,
kött, matoljor och andra jordbruksprodukter för dagligt bruk
som konsumeras på platsen. Denna del av jordbruksproduktionen,
som konsumeras vid källan av bönderna, är enorm. Till
exempel av de mer än 180 miljoner ton spannmål som producerades
förra året utgjorde varuspannmålen, inberäknat
den spannmål som levererades till staten, ungefär fyrtio
miljoner ton eller mindre än en fjärdedel av hela skörden,
medan de återstående dryga tre fjärdedelarna gick till
bönderna. Om jordbruket är i gott tillstånd och bönderna
försörjer sig själva kommer femhundra miljoner människor
att känna sig trygga.
2) Jordbruket är livsviktigt för livsmedelsleveranserna
till befolkningen i stads-, industri- och gruvområdena. Endast
då produktionen av jordbruksprodukter för marknaden ökas
kan industribefolkningens behov mötas och industrin utvecklas.
Med stigande jordbruksproduktion bör vi steg för steg öka
den del av jordbruksprodukterna som går ut på marknaden,
och i synnerhet varuspannmålen. När var och en har mat för
dagen behöver vi inte oroa oss för att en handfull människor
anstiftar bråk i fabriker och skolor.
3) Jordbruket är huvudkällan för råmaterial
till den lätta industrin, och landsbygden är en viktig marknad
för denna. Endast då jordbruket utvecklas kan den lätta
industrin få nog råmaterial och finna en väldig marknad
för sina varor.
4) Vidare är landsbygden en viktig marknad för
den tunga industrin. Till exempel, konstgödsel, alla slags jordbruksmaskiner
och en del av vår elkraft, kol och olja levereras alla till landsbygden,
och järnvägar, landsvägar och stora vattenregleringsprojekt
tjänar alla jordbruket. Nu när vi har byggt upp en socialistisk
jordbrukshushållning håller landsbygden på att bli
en väldig marknad för våra växande tunga och lätta
industrier.
5) Jordbruksprodukterna utgör nu största
delen av vår export. De ger utländsk valuta med vilken vi
kan importera olika slags industriutrustning.
6) Jordbruket är en viktig kalla till ackumulation.
När jordbruket utvidgas kan det ge mer medel till industrins utveckling.
Därför kan vi säga att jordbruket i
viss mening självt är industri. Vi bör övertyga
industriavdelningarna att gå landsbygden djärvt till mötes
och stöda jordbruket. Detta måste göras om industrialiseringen
ska förverkligas.
Vilken bör den rätta proportionen vara i
kooperativens förtjänster mellan den ackumulation som reserveras
för jordbruket och den ackumulation som staten tar från jordbruket?
Var goda och tänk över denna fråga och arbeta fram den
lämpliga proportionen. Målet är att göra det möjligt
för jordbruket att utvidga reproduktionen, förse industrin
med en större marknad och bli en större ackumulationskälla.
För det första, låt jordbruket ackumulera mer för
egen del, ty endast då kan det ackumulera mer för industrin.
Om jordbruket ackumulerade enbart för industrin och mycket litet
eller ingenting for egen del, skulle det betyda att "torrlägga
dammen för att ta all fisk", och det skulle bara skada industrins
utveckling.
Uppmärksamhet bör också ägnas
åt förhållandet mellan ackumulationen för kooperativet
och kooperativmedlemmarnas inkomster. För att steg för steg
och ackumulationen bör kooperativen utnyttja värdelagen och
införa ekonomisk bokföring, och de bör skötas med
flit och sparsamhet. Om skörden blir god i år bör deras
ackumulation bli lite större än förra året, men
inte för mycket, för det är bättre att låta
bönderna få mer att äta till en början. Ackumulera
mer under bra år och mindre eller ingenting under år då
skörden delvis eller helt slår fel. Med andra ord, ackumulationen
går framåt i vågor eller spiraler. Eftersom allting
i världen i sig självt är en motsättning, en motsatsernas
enhet, är dess rörelse och utveckling vågliknande. Ljuset
som solen utstrålar kallas ljusvågor, de vågor radiostationerna
utsänder kallas radiovågor, och ljud bärs fram av ljudvågor.
Vatten rör sig i vattenvågor och värme i värmevågor.
I viss mening sker också gående i vågor, eftersom
steg- för- stegrörelsen utgör vågor. Opera sjunger
man också i vågor, för sångaren sjunger den ena
raden efter den andra, aldrig sju eller åtta rader på en
gång. Nar man skriver för hand görs det likaså
i vågor, för folk skriver att ord i taget och inte flera
hundra ord i ett penndrag. Sådan är rörelsens vågformigt
växlande väsen hos motsatserna i alla ting.
Kort sagt, vi måste handla i överensstämmelse
med dialektiken. Det sade kamrat Teng Hsiao-ping. Enligt min åsikt
bör hela partiet studera dialektiken och förespråka
att man handlar enligt dialektiken. Hela partiet bör agna uppmärksamhet
åt ideologiskt och teoretiskt arbete, bygga upp grupper av folk
som arbetar med den marxistiska teorin och bemöda sig mer om att
studera och propagera den marxistiska teorin. Den marxistiska teorin
om motsatsernas enhet måste tillämpas i undersökning
och behandling av de nya problem om klassmotsättningar och klasskamp
i det socialistiska samhället och också de nya problemen
i den internationella kampen.
NOTER
[1]
Metoden att betala en fast ränta användes av staten under
den socialistiska omvandlingen for att genomföra dess politik att
lösa in den nationella bourgeoisins produktionsmedel. Efter den
1956 genomförda omvandlingen av hela näringsgrenar av den
kapitalistiska industrin och handeln till gemensamt statligt-privata
företag, betalade staten den nationella bourgeoisin en fast årlig
ranta på penningvärdet av deras tillgångar under en
bestämd tidsperiod. Till sin natur var denna ranta fortfarande
en form av utsugning.[TILLBAKA]
[2]
V. I. Lenin: "Conspectus of Hegels The Science of Logic",
Collected Works, vol 38, Foreign Languages Publishing House,
Moscow, 1963, p. 223. Finns ej i svensk översättning.[TILLBAKA]
[3]V.
I. Lenin: "Till frågan om dialektiken", Samlade
skrifter i urval, bd 18—19:1, s 103. Se även Collected
Works, vol 38, p. 360.[TILLBAKA]
[4]
Carl von Clausewitz (1780—1831), den välkände tyske
borgerliga militärvetenskaparen. Bland hans viktigaste arbeten
är Om krig. For Stalins kommentarer till Clausewitz se
Stalins "Svarsbrev till kamrat Rasin".[TILLBAKA]
[5]
V. I. Lenin: "War and Revolution", Collected Works,
vol 24, p. 395.[TILLBAKA]
[6]
I mars 1926, medan kriget mellan Feng Yu-hsiangs nationella armé
och den nordostkinesiska krigsherren Chang Tso-lin pågick, sände
de japanska imperialisterna fräckt sina krigsfartyg for att ge
täckning åt Changs trupper som angrep Fengs trupper, vilka
var förlagda i Takus hamn. Nar de japanska angriparna, som arbetade
hand i hand med sju andra länder, bland andra England och Förenta
staterna, fick sina planer omintetgjorda, sände de till den kinesiska
regeringen ett ultimatum med oförskämda krav, sådana
som att försvarsanläggningarna i Takus hamn skulle nermonteras.
Den 18 mars höll tusentals arbetare, studerande och andra medborgare
ett protestmöte framfor Tienanrnen i Peking och inledde en demonstration.
Nar demonstranterna nådde regeringsbyggnaden och krävde att
de åtta makternas ultimatum skulle tillbakavisas, beordrade Tuan
Chi-jui, som var chef for krigsherrarnas i norr regering, vakterna att
öppna eld, och demonstranterna slaktades kallblodigt.[TILLBAKA]
1957 |
Ordförande
Mao Tsetung |
|